דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריח רע מהפה? כל הפתרונות! 

מאת    [ 26/11/2008 ]

מילים במאמר: 866   [ נצפה 28298 פעמים ]

עשו לעצמכם טובה והשקיעו 5 דקות מזמנכם ואולי תשנו את חייכם ותצליחו להעלות פלאים את ביטחונכם העצמי. אני השקעתי וזה שינה את החיים שלי מן הקצה אל הקצה.

הדברים הבאים נכתבו ע"י פרופ' מל רוזנברג שהוא מומחה גדול בתחום ריח הפה.
אני הוספתי פה ושם הערות וטיפים מועילים. הוספות שלי - צוינו.

קודם כל, איך אתם בכלל יודעים שיש לכם ריח רע מהפה ואתם לא סתם מדמיינים?

הדרך הטובה ביותר לדעת אם באמת יש לכם ריח רע מן הפה היא לתת ל"איש אמון" - חבר קרוב או בן משפחה - שיבדוק זאת. ספרו למשל עד 20 ממרחק של 20-30 ס"מ לידו.
בדיקה עצמית הוכחה כלא מהימנה.

אגב, אחד מכל ארבעה אנשים (25%) סובל מריח רע מן הפה, בדרגות משתנות.

מקורות לריח רע מהפה:

המקור העיקרי לריח פה (85-90%) הוא בפה עצמו, כאשר הלשון מהווה את הגורם העיקרי, וגורמים נוספים הם שחזורים דנטליים לקויים (כתרים, סתימות), דלקות חניכיים, כיבים, תותבות לא נקיות וכו'. המקור השני בשכיחותו הוא האף (5-10%; סינוסיטיס, דלקות בחללי האף), ואילו השקדים, כפי שמקובל על רוב החוקרים, נחשבים כתורמים ל- 3-5% ממקרי ריח הפה. גורמים שוליים נוספים לריח פה הם מחלות כלליות שונות (ריאות, כבד ועוד), אך מדובר באמת בתופעות נדירות.


אז מה מומלץ לעשות?

1. צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי - מומלץ לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה גדולה, או לפחות פעמיים ביום (בוקר וערב). מומלץ גם לבקש הדרכה מהשיננית, כדי להקפיד על טכניקת צחצוח נכונה. גם שימוש בחוט דנטלי הוא חיוני, כדי להסיר את רובד החיידקים שבין השיניים ובין החניכיים לשיניים.

*המלצה חמה שלי*: קיימות משחות שיניים רבות אולם מעטות מהן באמת יעילות כנגד ריח פה. משחת השיניים הנחשבת ליעילה ביותר כנגד ריח פה היא של אוקסיפרש (Oxyfresh).
לא, זאת לא פרסומת ואני לא מאוקסיפרש. דבריי מבוססים על ביקורות ועובדות.
הנה שתיים, אחת מ"מעריב" ואחת מ"ידיעות אחרונות":
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3332363,00.html
http://www.idha.org.il/page.asp?page_parent=359

המוצרים של אוקסיפרש (מנקה הלשון, משחת השיניים ומי הפה) נחשבים לטובים ביותר כנגד ריח פה, ולא לחינם.

2. ניקוי לשון - צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי אינם מספיקים. מאחר והלשון היא גורם מרכזי בריח פה, מומלץ להשתמש במנקה לשון פלסטי ייעודי לאחר צחצוח השיניים. רוב החיידקים הגורמים לריח רע מן הפה נמצאים בחלק האחורי ביותר בלשון (כ-90% נמצאים בשליש האחורי של הלשון) ולכן חשוב מאוד להגיע עם מנקה הלשון עמוק ככל האפשר. בתחילה עלול להיווצר מעט רפלקס הקאה, ולכן יש להשתמש במנקה הלשון בזהירות, אך לרוב רפלקס זה נחלש עם הזמן. יש לנקות בזהירות, כדי לא לפצוע את הלשון, תוך הימנעות מפגיעה בשורת פפילות טעם דמוית V (הנמצאות בחלק האחורי ביותר של הלשון). על הניקוי להתבצע במספר תנועות גריפה מבפנים החוצה, תוך לחץ קל על הלשון. ניתן למצוא מנקי לשון ייעודיים בבתי המרקחת. כדאי לחפש אחר מנקה לשון ללא סיבים (העשוי פלסטיק בלבד).

הערה שלי: חשוב לקנות מנקה לשון טוב. חשוב שהוא יהיה ללא סיבים (המצויים למשל על מברשות השיניים, אלא פלסטיק בלבד). אני משתמש במנקה לשון של אוקסיפרש.

3. גרגור שטיפת פה אפקטיבית - מומלץ לגרגר שטיפת פה (עדיף סוג שהוכח כיעיל כנגד ריח פה) לפני השינה, עדיף כאשר הראש מוטה לאחור והלשון מעט בולטת, כדי לחשוף את החלק האחורי של הלשון לחומר השטיפה. לאחר מכן אין לשטוף את הפה, אלא לירוק את השטיפה וללכת לישון כששארית השטיפה נשארת בפה. כמו כן, לא מומלץ להשתמש בשטיפת הפה מיד לאחר צחצוח השיניים, משום שהסבון שבמשחת השיניים סותר מעט את פעולתם של חומרים הנמצאים בחלק גדול משטיפות הפה (כדאי לצחצח שיניים לאחר ארוחת הערב, ולהשתמש בשטיפת פה רק מאוחר יותר, לפני השינה). חשוב מאוד לגרגר שטיפת פה גם בלילה (ולא רק בבוקר) כי זה משפיע גם על היום שלאחריו. עדיף לא להשתמש בשטיפות פה המכילות אלכוהול, כיוון שאלכוהול מייבש את הפה ועלול להגביר את ריח הפה. כדאי לבקש מרופא השיניים או השיננית שלך המלצה לשטיפת פה טובה ונטולת אלכוהול.

המלצה אישית שלי: מי-פה של אוקסיפרש (Oxyfresh). אולי מעט יקר אבל באמת נחשב לטוב ביותר (קנו את גרסת ה-Patented Zinc - היעילה לזמן הארוך ביותר). אין צורך למלא יותר מפקק אחד.

4. שתייה מרובה של מים - מסייעת להפחית את יובש הפה, שהוא גורם סיכון לריח פה.

5. לעיסת מסטיק נטול סוכר - מומלצת כאשר הפה יבש מהרגיל או לאחר שאכלת ארוחה אך אין באפשרותך לצחצח שיניים. עם זאת, לא כדאי ללעוס מסטיק למשך זמן רב או מספר רב של פעמים ביום, כדי למנוע נזק למפרק הלסת (4-5 דקות של לעיסה מספיקות).

*טיפ חשוב שלי*: מומלץ מאוד "להחנות" את המסטיק בצידי הפה וללעוס אותו מידי כמה דקות לשניות ספורות כדי ליהנות מפה רטוב זמן רב ככל האפשר.

6. תזונה נכונה - מומלץ לאכול ארוחת בוקר בריאה (לחם מלא, דגנים, סלט, אגוזים) שתסייע לגרד את השכבה יוצרת הריח שהצטברה על הלשון במשך הלילה. כמו כן, אם נוצר ריח במהלך היום כדאי לאכול, מעבר לארוחות המסודרות, גם חטיף קל מדי פעם (חטיף גרנולה, למשל), כדי להגביר את זרימת הרוק וכדי לגרד מעט את השכבה יוצרת הריח שעל הלשון.

7. הימנעות מגורמי סיכון - עישון ושתיית אלכוהול נמצאו כגורמים המגבירים ריח פה. יש לנסות ולהימנע גם מתרופות מייבשות (במידת האפשר, ולאחר ייעוץ רפואי) ומצבים הידועים כגורמים ליובש פה (כגון מצבי לחץ). לאדם הסובל מלחץ (שיכול להיות לחץ לימודי, חברתי וכו') מומלץ לשקול גם טיפול פסיכולוגי שיסייע בלמידת דרכים להתמודדות.

חשוב לדעת! ריח פה אינו נעלם תוך יום. יתכן ותאלצו לחכות גם שבועיים עד לקבלת תוצאות.

אם עזרתי לאדם אחד להעלות את בטחונו העצמי, את מעמדו החברתי, להתחתן, להתקבל לעבודה או להעלות את תכיפות יחסי המין שלו - הצלחתי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב